▼

Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2026

Αλαλούμ με τον ΕΦΚΑ: Διαφορετικά δικαιώματα στους ασφαλισμένους ανάλογα με το πρώην ταμείο τους


Σε εκκρεμότητα παραμένει η ενοποίηση των παροχών του e-ΕΦΚΑ με αποτέλεσμα ασφαλισμένοι να απολαμβάνουν διαφορετικά δικαιώματα ανάλογα με το Ταμείο από το οποίο προέρχονται.

Από ό,τι φαίνεται, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας αποφεύγει να λύσει τη δύσκολη εξίσωση, καθώς οι παροχές από τα πρώην Ταμεία δεν ξεκινούν από το ίδιο επίπεδο, ενώ διαφορετικές είναι σε αρκετές περιπτώσεις και οι ασφαλιστικές εισφορές.

Η συνεχής αβελτηρία στην εφαρμογή του νέου πλαισίου αντικατοπτρίζεται στο γεγονός ότι για την κατάρτισή του έχουν συσταθεί διαδοχικά ομάδες εργασίας την τελευταία δεκαετία. Η τελευταία συγκροτήθηκε το 2023 και έχει παραδώσει το αναξιοποίητο μέχρι σήμερα πόρισμά της.

Μέχρι την έκδοση του κανονισμού εξακολουθούν να ισχύουν οι σχετικές προβλέψεις των ενταχθέντων φορέων, τομέων, κλάδων και λογαριασμών για ένα ευρύ πεδίο στο οποίο περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, επιδόματα ασθενείας, παροχές σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος, μητρότητας, κηδείας και άλλες.

Η διαδικασία ξεκίνησε το 2019, παρότι ο Ν.4387/2016 έδινε χρονικό ορίζοντα έως το τέλος του 2017. Στη συνέχεια ο Ν.4670/2020 έδωσε προθεσμία έως το 2022.

Η αναβολή της υλοποίησης ενός ενοποιημένου κανονισμού δεν έχει τις ίδιες συνέπειες για όλους. Διαιωνίζει την άνιση αντιμετώπιση των ασφαλισμένων, ακόμη και έναντι των ασφαλιστικών κινδύνων της ασθένειας, της μητρότητας και του θανάτου.

Στους «χαμένους» από τη διατήρηση του σημερινού καθεστώτος βρίσκονται μεγάλες κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολουμένων, που δεν δικαιούνται επίδομα ασθενείας. Ενδεικτικά, ασφαλισμένοι του πρώην ΟΑΕΕ δεν λαμβάνουν επίδομα ασθενείας, ενώ το ίδιο ισχύει για τους αυτοαπασχολούμενους μηχανικούς του πρώην ΤΣΜΕΔΕ και τους υγειονομικούς του πρώην ΤΣΑΥ. Εξαιρέσεις υπάρχουν για συγκεκριμένες κατηγορίες, όπως αυτοαπασχολούμενοι δικηγόροι ορισμένων πρώην τομέων του ΕΤΑΑ και ασφαλισμένοι του πρώην ΕΤΑΠ-ΜΜΕ.

Επίδομα ασθενείας
Οι διαφοροποιήσεις δεν σταματούν εκεί. Ακόμη και μεταξύ όσων μη μισθωτών δικαιούνται επίδομα ασθενείας, η διάρκεια της επιδότησης μπορεί να διαφέρει. Σύμφωνα με τον e-ΕΦΚΑ, οι αυτοαπασχολούμενοι του πρώην Τομέα Υγείας Δικηγόρων Αθηνών μπορούν να επιδοτούνται έως τρεις μήνες τον χρόνο, του Πειραιά έως τέσσερις μήνες, ενώ για τους ασφαλισμένους του αντίστοιχου Τομέα Θεσσαλονίκης προβλέπεται δυνατότητα επιδότησης έως δύο χρόνια.

Αντίστοιχες αποκλίσεις εμφανίζονται και στους μισθωτούς. Για τη θεμελίωση δικαιώματος επιδόματος ασθενείας, για παράδειγμα, οι ασφαλισμένοι του πρώην ΙΚΑ πρέπει κατά κανόνα να έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον 120 ημέρες εργασίας στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα, ενώ για τους ασφαλισμένους του πρώην ΤΑΞΥ απαιτούνται 100 ημέρες. Σε άλλους ενταχθέντες φορείς αρκεί η ύπαρξη ασφαλιστικής ικανότητας.



efsyn.gr