Πάνω από το φράγμα των 100.000 έχουν ανέβει οι φορολογικές δηλώσεις που υποβλήθηκαν μετά τη λήξη της κανονικής προθεσμίας, με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ να δείχνουν ότι φέτος οι εκπρόθεσμες υποβολές κινούνται αισθητά υψηλότερα από τα προηγούμενα χρόνια.
Στις 24 Ιουλίου 2026, όταν έληξε η γενική προθεσμία για την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, είχαν υποβληθεί 6.737.763 δηλώσεις Ε1. Στις 5 Οκτωβρίου, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΑΑΔΕ, ο αριθμός των υποβληθεισών δηλώσεων είχε φθάσει τις 6.837.802.
Η διαφορά είναι 100.039 δηλώσεις μέσα σε περίπου δυόμισι μήνες.
Υπάρχει πάντως μία μικρή τεχνική επιφύλαξη: για τα φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες με απλογραφικά βιβλία η προθεσμία δεν έληξε στις 24 αλλά στις 31 Ιουλίου. Συνεπώς, ένα περιορισμένο μέρος της παραπάνω διαφοράς μπορεί να αφορά εμπρόθεσμες υποβολές αυτής της ειδικής κατηγορίας. Η 24η Ιουλίου ήταν η γενική καταληκτική ημερομηνία και η 31η Ιουλίου η ειδική προθεσμία.
Αύξηση 16% μέσα σε έναν χρόνο
Η σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια δείχνει ότι οι εκπρόθεσμες υποβολές έχουν πάρει την ανηφόρα.
Το 2025, από τη λήξη της προθεσμίας στις 21 Ιουλίου μέχρι τις 5 Οκτωβρίου, είχαν προστεθεί 86.015 δηλώσεις. Το 2024, από τις 2 Αυγούστου έως τις 5 Οκτωβρίου, είχαν υποβληθεί επιπλέον 77.393 δηλώσεις.
Φέτος ο αντίστοιχος αριθμός φθάνει τις 100.039. Πρόκειται για 14.024 περισσότερες δηλώσεις από πέρυσι, δηλαδή αύξηση 16,3%, ενώ σε σύγκριση με το 2024 η αύξηση φθάνει το 29,3%.
Το 2023 είχαν καταγραφεί 46.030 υποβολές μεταξύ της λήξης της προθεσμίας και της 5ης Οκτωβρίου. Η σύγκριση όμως δεν είναι απολύτως ομοειδής, καθώς εκείνη τη χρονιά η προθεσμία είχε παραταθεί μέχρι τις 31 Αυγούστου και συνεπώς το χρονικό διάστημα μέχρι τις 5 Οκτωβρίου ήταν πολύ μικρότερο.
Τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν πάντως ότι το 2026 καταγράφει μέχρι στιγμής τον μεγαλύτερο αριθμό υποβολών μετά την καταληκτική ημερομηνία της τελευταίας τετραετίας, ενώ για πρώτη φορά σπάει ήδη το φράγμα των 100.000. Η ΑΑΔΕ διαθέτει τα ιστορικά στοιχεία υποβολών Ε1 για όλα τα προηγούμενα έτη, γεγονός που επιτρέπει την παρακολούθηση της εξέλιξης των δηλώσεων και μετά τη λήξη κάθε φορολογικής περιόδου.
Πότε επιβάλλεται πρόστιμο
Ένας από τους λόγους για τους οποίους είναι προφανές ότι φέτος έως το τέλος του έτους θα έχουμε ρεκόρ υποβολής εκπρόθεσμων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων είναι το γεγονός ότι μετά από μια σειρά τροποποιήσεων της ισχύουσας φορολογικής νομοθεσίας, η εκπρόθεσμη υποβολή φορολογικής δήλωσης δεν σημαίνει πλέον αυτομάτως και πρόστιμο. Εξαιτίας των αλλαγών αυτών φαίνεται ότι έχει αυξηθεί ο αριθμός των φορολογουμένων που υποβάλουν εκπρόθεσμες δηλώσεις, γνωρίζοντας ότι δεν προβλέπονται γι’ αυτούς κυρώσεις.
Ο αναμορφωμένος Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας προβλέπει, συγκεκριμένα, ότι δεν επιβάλλεται πρόστιμο:
- σε κάθε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής τροποποιητικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος από την οποία δεν αλλάζει το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης σε σύγκριση με την αρχική δήλωση
- σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής αρχικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος όταν δεν προκύπτει φόρος για πληρωμή (πιστωτική ή μηδενική δήλωση) ή όταν ο φόρος που προκύπτει προς πληρωμή δεν ξεπερνά τα 100 ευρώ.
- σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής τροποποιητικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος όταν ο επιπλέον φόρος που προκύπτει σε σχέση με την αρχική δήλωση είναι έως 100 ευρώ.
Επίσης, με πιο πρόσφατη νομοθετική αλλαγή, προβλέφθηκε μη επιβολή προστίμων και για εκπρόθεσμες δηλώσεις που αφορούν φορολογικές υποχρεώσεις ανηλίκων, υπό τις προϋποθέσεις του νόμου.
Για τους φορολογούμενους στους οποίους ενεργοποιούνται οι κυρώσεις, το ύψος του προστίμου διαφοροποιείται ανάλογα με την ιδιότητά τους και την υποχρέωση τήρησης λογιστικού συστήματος. Το βασικό πρόστιμο για φυσικά πρόσωπα που δεν τηρούν λογιστικά βιβλία είναι 100 ευρώ, ενώ για υπόχρεους σε τήρηση λογιστικού συστήματος οι κυρώσεις μπορούν να ανέλθουν σε 250 ευρώ για απλογραφικά και 500 ευρώ για διπλογραφικά βιβλία, σύμφωνα με το πλαίσιο του άρθρου 53 του ΚΦΔ και τις διευκρινίσεις της ΑΑΔΕ για τις διαδικαστικές παραβάσεις.
Και ο λογαριασμός μπορεί να μη σταματά στο πρόστιμο. Όταν από την εκπρόθεσμη δήλωση προκύπτει φόρος ο οποίος έπρεπε να είχε καταβληθεί νωρίτερα, επιβάλλονται και τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής.
EleftherosTypos.gr
